خرید تنور سنتی

🔱 مجموعه تنور خاور ، تولید کننده مرغوب ترین و به صرفه ترین تنور های سنتی در کشور 🔱

خرید تنور سنتی

🔱 مجموعه تنور خاور ، تولید کننده مرغوب ترین و به صرفه ترین تنور های سنتی در کشور 🔱

سلام خوش آمدید

طرز تهیه نان در تنور گلی

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸ ق.ظ

مجموعه تنور خاور ، تولید کننده مرغوب ترین و به صرفه ترین تنور های سنتی در کشور است که این افتخار را دارد که با هدف رضایت مشتری کار خود را ادامه می دهد این قسمت ؛ طرز تهیه نان در تنور گلی

 

طرز تهیه نان در تنور گلی

تنور:

از انجا که تنور های سنتی قدمتی طولانی و محبوبیت از گذشته دارند و روایت های مختلفی در رابطه با منبع این تنور ها وجود دارد اما به روایت منابع از سمت خراسان است و از سمت افغانستان به ایران وارد شده و یا بلعکس اما خراسان زادگاه اصلی این تنور ها می باشد ، تنور های سنتی را باید از تنور سازان تهیه کرد و شما نیز میتوانید در انتها همین پست پل ارتباطی برای خرید تنور های سنتی را دریافت نمایید اما قبل از آن باید بدانید چه سایز تنوری مناسب شما هست تنور های باغ و یا خانگی و یا تنور های نانوایی

 

پس از خرید تنور های گلی سنتی میتوانید میتوانید این تنور ها را درون یک گودال و یا روی زمین نصب نمایید ، باید یک دیوار اطراف تنور بکشید به فاصله بیست سانتی متر و این بیست سانتی متر اطراف تنور باید کاملا پر بشود و این برای این است که حرارت درون تنور نگهداری بشود

 با آماده شدن تنور، در محل قرار دادن آن گودالی حفر می‌شد و تنور داخل آن قرار می‌گیرفت. تنور سفالی می‌بایست با دیواره گودال حدود 20 سانتی متر فاصله داشته باشد، این فاصله با شن درشت پر می‌شود که با این کار حرارت در درون تنور حفظ می‌شود. پس از آن بر دور و کف تنور یک ردیف آجر می‌چینند. سوراخی را باید در کف تنور تعبیه نمود که به بیرون راه داشته باشد ، به زبان محلی به آن «دِمنَه» می‌گویند.

 

 با باز و بسته کردن این سوراخ می‌توان حرارت درون تنور را تنظیم کرد. پس از ساخت تنور نوبت به چگونگی آماده کردن آن می‌رسد. برای این کار ابتدا داخل تنور را از چوب پر کرده و آتش را روشن می‌کنند. پس از پایان سوختن چوب‌ها، آتش در میان تنور جمع می‌شود.

 

 

 

تهیه خمیر:

گندم را پس از یک دوره‌ی 9 ماهه کاشت و داشت (از آبان تا تیر ماه) درو می‌کنند؛ نان محلی بدون گندم بومی نمی‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. مراحل سخت و طولانی کاشت، داشت و برداشت گندم در تودشک خود بسیار مفصل است و در جایی دیگر باید بدان پرداخت. فقط ذکر این نکته ضروری است که در جهان بیش از 70 نوع گندم کاشت و برداشت می شود که به جرئت میتوان گفت سه نوع از گندم کشت شده در این منطقه از مرغوب ترین و غنی ترین انواع گندم در جهان بوده و با توجه به شرایط عالی کشت ( زمین و آب کشاورزی و آب و هوای مطلوب ) بهترین گندم بدست می آمده.

 

 

 

گندم درو شده پس از پاک کردن آسیاب می‌شود و مسلماً برای آسیاب کردن آن را باید به آسیابان سپرد. از جمله آسیاب‌ها در منطقه‌ی تودشک عبارت بودند از آسیاب های آبی و آسیاب های برقی در قدیم 5 آسیاب آبی در مسیر آب قنات تودشک وجود داشت که اواخر فقط یکی از آنها فعالیت داشت و آن هم آسیاب یا أاَر حاج قدمعلی بود ( مثلی از آن زمان مرسوم شده بود آنهم اینکه به کسی که میخواست پول کمتری بدهد یا اینکه اصلا وجهی برای کار خود پرداخت نکند و توقع بیشتری داشته باشد به او میگفتند (باروت ایبر أار تگی!) )

از خواص آسیاب آبی این بود که با توجه به آرامی حرکت و کند کار کردن آن گندم آرام آرام و کم کم آسیاب میشده و خواص غذایی خود را از دست نمی داده است ولی آسیاب های کنونی با سرعت زیاد گرمای ایجاد شده مغز گندم را سوزانده و خواص غذایی و طعم و بوی خوش آن را از بین می برد. نرخ آسیاب در قدیم برداشتن 10 کیلوگرم از 80 کیلوگرم گندم بوده است. متاسفانه اثری از این آسیاب ها در این منطقه باقی نمانده است.

تکنولوِژی آسیاب های به سبک قدیم به این گونه بوده که آب قنات تودشک که البته در آن زمان حداقل دو جوب بیشتر از مقدار فعلی بوده است از ارتفاع با سرعت زیادی وارد بخش پایینی یعنی قسمتی که در آن پره بزرگی وجود دارد شده و در ارتباط شدید آب با پره ها این پره ها که از وسط ارتباط با سنگ بالایی آسیاب دارند به حرکت در آمده و آن را به حرکت در می آورند.

 

 

این حرکت نرم و آرام مقدار کمی گندم وارد شده از سوراخ بالایی را نرم می نماید و گندم نرم شده با توجه به شیارهای موجود در بین دو سنگ به بیرون هدایت شده و از بین دو سنگ خارج می شود. آسیاب های به سبک قدیم هم داستانی طولانی دارد که باید در جایی دیگر در مورد آن مفصل بحث کرد.

 

اما در سنوات اخیر البته قبل از فوت متصدیان آسیاب های جدید یعنی آسیاب برقی حاج بمانعلی شفیعی و آسیاب برقی حاج محمد علی نائینی آسیاب های برقی این کار را برای مردم انجام می دادند.

پیش از آماده کردن خمیر، همیشه مقداری خمیر به اندازه‌ی تقریبی یک مشت از نانوایی های قبلی نگه داشته می‌شود تا این خمیر ترش شده و برای تهیه خمیر های آینده به عنوان خمیر مایه استفاده شود. که به اصطلاح «خمیر کار یا خمیر مایه» می‌گویند که همان مایه‌ی خمیر است و در ظرفی به نام «خمیرکار دان» نگه داری می‌شود. امروزه این کار با خمیر مایه های صنعتی انجام می شود. با موجود بودن خمیرکار، دو مَن آرد کهنه (حدود 10 کیلو) را در «بادیه» (ظرفی سفالی) ریخته ، دو مشت نمک اضافه و آرام آرام آب را بدان می‌افزایند و در همان حال خمیر را ورز می‌دهند. مایه‌ی خمیر (خمیر کار یا همان خمیری که به عنوان مایه‌ی خمیر همیشه نگه داشته می‌شود) را در آبی که به آرد اضافه می‌شود حل کرده و با هم ورز می‌دهند.

 

پس از آن که خوب ورز داده شد ظرف را به مدت 2 ساعت با پارچه و لحاف می‌پوشانند تا به اصطلاح وَر بیاید (همان ترش شدن خمیر) و از درون بادیه سر ریز شود. پس از آن دوباره روی ظرف را باز کرده و مجدداً شروع به ورز دادن خمیر می‌کنند، این کار در بهبود کیفیت نان موثر است. این‌بار برای حدود یک ربع باید صبر نمود. در این فاصله می‌باید تنور آماده شود.

پخت نان:

برخی لوازم مورد نیاز برای پخت نان عبارتند از سیخ بزرگ (برای جمع آوری و زیر و رو کردن آتش)، سیخ «کَلو» (سیخ نوک کج)، سیخ صاف (برای جدا کردن نان از دیواره‌ی تنور)، نان بند یا هوشوابندی (بالشتکی است که از سبدی گرد که روی آن را با پارچه پوشانیده‌ شده درست می‌شود و خمیر را باید برای چسباندن به دیواره‌ی تنور روی آن پهن کرد)، کیسه‌ی نانوایی (کیسه یا دستمالی که نانوا دور دست خود می‌پیچد تا دستش در مجاورت با آتش نسوزد). ترین ماله؛ وسیله ای است که قبل از روشن کردن تنور از آن برای تمیز کردن سوخته های نان و دوده های چسبیده به تنور استفاده می شود.

 

برای آغاز کار پارچه‌ای را که چانه‌ها روی آن چیده می‌شود یا سفره پوستی را پهن کرده و سطحش را با آرد می‌پوشانند و می‌توان به دلخواه برای تزیین روی نان مخلوطی از چند دانه مانند: سیاه دانه، کنجد، زیره، برگ پیاز، گل خشت، گل رنگ و... که برای معطر شدن و زیبایی به کار می‌رود روی آن پاشید. همینطور چند نوع نان خانگی وسنتی خاص این منطقه وجود دارد که از اضافه کردن گیاهی به نام کلاسیر که در محیط طبیعی تودشک وجود دارد میروید و چربی حیوانی به نام نان دمبه یا نان روغنی به وجود می آید و شیر و شکر با نام نان شیرین و اضافه کردن مغز بادام و پسته و گردو به نام نان کپکپو به وجود می آیند. پس از آن چانه‌های خمیر را به اندازه‌ی یک مشت بزرگ (حدود 300 گرم) درست کرده و بر روی پارچه‌ی آرد اندود می‌چینند. 12 چانه باید آماده شود، این تعداد به اندازه‌ی گنجایش تنور است و می‌تواند در هر بار تمام تنور را پر کند، مسلما اگر تنور با گنجایش 6 نان ساخته شود، باید در هر بار 6 چانه آماده شود. برای تنور 14 تایی نیز همچنین است.

 

 

 

.

.

 

 

 

 

 

خرید انواع تنور های گلی سنتی و قابل ارسال به سراسر کشور

 

 

 

کارشناس فروش : اقای بیرم ابادی

 

شماره های تماس :

 

09152058195

09027729185

 

..........................................

.

لینک کانال اینستگرامی ما : https://www.instagram.com/tanormahdishop/

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

خرید انواع تنور های گلی سنتی و قابل ارسال به سراسر کشور


کارشناس فروش : اقای بیرم ابادی

شماره های تماس :

09152058195

09027729185

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه